Tystnad


Ingen vacker bild men den ska symbolisera upplysning

Dagens ämne får vara tystnad. När man tänker på tystnad så tror jag att ordet betyder olika för olika männsikor. Tyst som i graven är ett välkänt uttryck som visar på att det "väldigt" tyst eller spöklikt tyst som är obehagligt tyst. Själv tänker jag på den tystnad som finns i samhället. Att människor inte vågar säga sin mening av rädsla för repressalier. På många arbetsplatser är det ganska tyst, framför allt i orostider då det kan vara extra känsligt. Folk är rädda för att kritisera sin arbetsgivare av rädsla för att bli uppsagd. Att inte säga sin mening eller att inte någon gång emellanåt vara en "pain in the ass" gör att utvecklingen i samhället stannar upp. Vi säger att vi har en demokrati men det är inte givet att så kommer förbli. Man måste kämpa för det och ibland även vara obekväm. Att inte bry sig om de svagaste i samhället är också en form av tystnad. Inlåsta patienter på psyken, bostadslösa osv har sällan någon som talar för dem. Det rör ju inte oss. Eller??Skulle vi själva kunna hamna där? Eller få en anhörig som gör det? Ja, det är bara att fundera. När man väl är där så är det så dags att säga sin mening. Tyvärr eftersom det då redan är försent. Det har ju inte berört mig tidigare o nu säger andra samma saker om mig. Inte min sak, därför tiger jag.
Lev väl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0