Vårdplaner


Cell från Långholmen

Har nu två dagar i rad promenerat med mina "stavar", det var längesedan. Kallt och jag önskade att jag ägt ett par långkalsonger. Nu gör jag inte det så jag får frysa.

Under nästa år ska Socialstyrelsen specialgranska vårdplaner inom psykiatrin, främst inom öppenvården och den öppna tvångsvården. När Socialstyrelsen granskar en annan myndighet så lämnar man besked till den det berör och beställer tid för besök. därefter sätter man sig ner med någon chefsperson och diskuterar ev felaktigheter. På samma sätt går det till när Socialstyrelsen ska agera efter anmälan om brister eller felaktigheter. När jag i december träffade en representant för Socialstyrelsen påpekade jag att man inte kan granska myndigheter på det sättet, åtminstone inte efter anmälningar. Man måste göra oanonnserade besök och även träffa anmälaren. Annars blir det bara ruffel och båg, men jag inga förhoppningar om att det ska ske någon förändring. Nåja, det var en liten avvikelse från ämnet som är vårdplaner. Som återkommande läsare av denna blogg käner till så har jag ett visst släktskap till en annan bloggare, Pat Punkt. I 5 års tid så har jag krävt att få se en vettig vårdplan med uppgifter om delmål och mål generellt med vården. Ännu har jag inte sett någon värd namnet och det är för jävligt. Skulle det finnas något delmål kan det lätt ändras om det inte finns personal. En patient kan omöjligt veta vad som krävs av honom utan allt bygger på enskilda vårdgivares godtycke. Ingen annan stans där det kostar så mycket pengar varje dag hade kommit undan med det som rättspsykiatrin gör. Inte ens de landsting som skickar sina patienter till andra landsting för vård på deras kliniker kollar upp vad de får för sina pengar. Mycket märkligt.

Återigen har "barnflickan från Knutby" varit på första sidan i Expressen, läs här.  Hur kan man fortsätta jaga den tjej som ändå har betraktats som sjuk och hur kan det komma sig att media alltid vet var hon tar vägen när hon lämnar kliniken i Vadstena. Är det personal som tjänar pengar på att lämna info till pressen? Beskyller ingen men man kan ju undra. I artikeln kan man också läsa om hur vårdfilosofin är på Vadstena, att patienten så långt som möjligt ska vara delaktig u upplägget av vården. Tillåt mig småle, om inget sensationellt skett de senaste åren så är det inte sant. Ock som ni vet har jag ju klassat forskningschef Mats Dernevik som en "trähatt". Han är en  humbug som utan vidare fejkar ihop resultat för att passa hans ego.
Lev väl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0