Nyhetsprioriteringar



Grattis Kalmar till SM-guldet i fotboll. Kul att en lite mindre klubb fixar de stora titlarna. Skittråkigt väder men ändå var vi på en ny social träning, denna gång för att köpa en veke till vårt fotogenelement. Alltid kul att ta en sväng med hustrun.

När jag idag läste söndagstidningarna så funderade jag på vad man egentligen är intresserad av att belysa. Nu vet jag ju att det var längesedan man kunde beskylla de två stora kvällstidningarna, Expressen och Aftonbladet, för seriös journalistik, men innehållet i dessa är ändå egentligen skrämmande. Eller inte, beroende på hur man ser det. En egen, icke-vetenskaplig, utredning säger att över 90% av innehållet i dessa tidningar är skvaller, mode och kändisreportage. Resten är några vinklade mordhistorier där mkan spekulerar ganska vilt. Seriösa, grävande journalister verkar inte finnas längre. Varför kan man fråga sig? Vill vi inte läsa om det som sker i det fördolda, myglet inom maktsfärerna? Eller är det för tungt att hela tiden läsa om bekymmer o elände? Ja, jag vet inte men ett bekymmer tror jag att det är då vi inte blir ordentligt informerade om vad som verkligen sker i samhället.
Lev väl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0