psykiatri


Skulle lagt in en bild men systemet fungerade inte. Skit samma. Dagen har varit bra, lugn o sansad. Har snaggat mig idag då jag ska på en jobbintervju i morgon. Gäller att se så bra ut som möjligt.

Tittade på Insider igår och man kan bara konstatera att psykiatrin är i fullständig kris. Man tog upp några uppmärksammade våldsbrott som skett i Sverige och gemensamt för dessa var att de sökt hjälp men på olika sätt blivit avvisade. Hur många mord och elände för många människor hade man kunnat undvika? En hel del skulle jag tro, även om man aldrig kan hindra allt.

Mamman till den man som mördade en 8-årig pojke i Jönköping sa något som verkligen är tänkvärt och jag tror dessutom att det är sant. Hon sa att arbeta med psykiskt sjuka kräver engegemang och är tung psykiskt.  När personal tappat "gnistan" eller blivit blasé ska de inte arbeta kvar eftersom de inte kommer att engagera sig fullt ut. Man tappar också fokus och förringar problem. Därigenom tar man inte hand om patienterna på rätt sätt. Man kan heller inte ha ett arbete inom psykiatrin enbart för att det inte finns något annat, det skapar ingen motivation till ett bra arbete. Tänkvärt och bra uttryckt av denna mamma. Jag lär återkomma i ämnet.
Lev väl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0