Svar på kommentarer



Jag tänkte att jag skulle kommentera ett par kommentarer från gårdagens inlägg. Först vill jag bara säga för tydlighetens skull, att jag tycker det är lika avskyvärt som någon annan när en människa mördas.

Kommentaren jag tänkte svara på handlar om att har man tagit ett liv så har man förbrukat sitt eget. Jag tolkar det som om dödsstraff vore att föredra när det gäller mördare. Så som jag skrev igår så anser jag att det finns "gradskillnader i helvetet" men ett dödsstraff kan aldrig vara rätt i ett civiliserat samhälle. Det är det ultimata, primitiva straff som finns. Att en anhörig till ett mordoffer önskar det är naturligt men det är också därför rättsskipningen är överlämnad till samhället. Man ska komma ihåg att en anhörig inte mår bättre av mördaren avrättas, undersökningar i USA har visat på detta. Det är märkligt att ofta är det människor, långt från händelsernas centrum som ropar på hämnd.

När det gäller dödsstraff alternativt livstids inlåsning, gäller det i alla fall? Inga förmildrande omständigheter såsom sjukdom? Räknar vi bort de rent psykiska tillstånden så finns det andra sjukdomar eller förgiftningar som gör att man kan döda en annan människa. T ex kan man bli felmedicinerad och få hallucinationer och mörda människor man tror vill skada en. Man kan få hjärtinfarkt, sockerkoma osv när man kör bil, förlora kontrollen och köra ihjäl människor i en busskö. Vart går gränserna? Ska man straffas för en sjukdom?

När det gäller Skenebon som använde jag mig av Expressens artikel för belysa vissa frågor. Det var egentligen inte honom jag hade tänkt ha synpunkter på utan mer på det faktum att det finns en hel del mord som aldrig skulle ha skett om vården tagit sitt ansvar. Nu vet jag ju inte om Skenebon sökte till psyk för att skaffa sig en ursäkt för att få rättspsykiatrisk vård. Han är ganska unik i så fall för det är längesedan som brottslingar ville bli klassade som psykiskt sjuk. Man vet nämligen inte när man kommer ut om man har rättspsykiatrisk vård. Jag kan inte avgöra om Skenebon varit psykiskt sjuk men jag tycker nog att det inte är ett friskt beteende att begå eller planera mord. Att man döms till fängelse är inte det samma som att man är frisk, bara att man inte är tillräckligt sjuk.
Lev väl

Kommentarer
Postat av: Anonym

nej jag menade inte dödsstraff, jag menar att det är helt sjukt att en person som mördat kan komma ut efter 6 år..vilket personen i fråga kommer att göra..Alltså, har man tagit ett liv har man inte rätt att ha ett eget så snart! Han ska sitta livstid enligt mig och många andra..Det är dags för en lag ändring! Det var inte första gången han misshandlade en flickvän och de kommer dröja sex år innan det händer igen, och vem vet om de kommer sluta med ett mord till?!

2008-11-29 @ 17:02:54
Postat av: stef

ok. Det är klart att det är provocerande för många med den typen av strafftid. Och visst riskerar andra kvinnor att råka ut för honom om han inte får hjälp att komma tillrätta med sina problem. När det gäller den här killen så tror jag att man kunde se långt tidigare att han skulle sluta så här

2008-11-29 @ 17:29:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0