Skatter



Vintern håller oss fortsatt i ett järngrepp, i alla fall tycker jag det. Gillar inte vintern.

Läste i tidningen idag att staten kommer att bidra med lite pengar till kommunernas kassa, läs här. Skatteintäkterna blir allt mindre och kommunal service hotas. Regeringens slogan om att "Det ska löna sig att arbeta" innebär ju att löntagarna får lägre skatter och därmed mindre pengar till det offentliga. Man hade tänkt sig att fler skulle arbeta och dessutom arbeta mer. Men om det nu inte finns arbeten? Eller om man redan arbetar så mycket som den privata situationen tillåter? Då spelar det ingen roll vilka slogans man har, det blir inte mer pengar i statskassan för det. Det visar bara att ett lands sociala välstånd inte bygger på låga skatter utan på en solidarisk skattepolitik. Jag tillhör själv vinnarna i de nya skattelättnaderna men nog hade jag det bättre när jag betalade mer skatt. Det fanns pengar ifall man blev sjukskriven eller arbetslös, köerna till vården var inte så stora osv. Något att tänka på.
Lev väl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0