Svensk polis



Alla Hjärtans Dag, en av dessa importerade högtidsdagar för att få oss tvungna att köpa presenter.

Svensk polis är i blåsväder, minst sagt. De rasistiska påhoppen verkar vara legio. Ansvariga chefer står med förundrad min och undrar vad som skett inom "kåren"? Kan de egentligen vara så förvånade? Kommer de inte själva från polisens utbildningar och deltagit allehanda tillställningar och uppdrag där där rasism och övergrepp skett? Jag vet inte hur förvånad gemene man är, för min uppfattning är att de man pratar med har insett detta för längesedan. Lika väl som man vet att polisen använder onödigt våld och att man som enskild människa är chanslös att få rätt mot polisen. Mened för att skydda en kollega är vardagsmat.

Till ovanstående ska läggas den ineffektivitet som polisen besitter. En utredning gjord om polisen i Kronoberg visar att endast ca 4% av anmälda brott leder till åtal, läs här. Smaka på den siffran, 4%, det är ingenting. Och då är de ändå inte sämst i landet. Lika väl som gemene man vet att man inte kan få rätt mot polisen så tror jag också att gemene man vet at det inte är lönt att anmäla brott till polisen, det händer ingenting ändå. Kanske dags att göra en fullständig renovering av polisen. Sparka rötäggen, flytta ut polisen i bostadsområdena, lämna sina bilar och göra gamla hederliga patrulleringar. Något måste nog göras för att upprätta ett förtroende för vår poliskår.
Lev väl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0