Ättestupa?



Riktigt skitväder idag, men fåglarna kvittrade i morse så det ger hopp om bättre tider.

Vårdkrisen blir allt värre i Sverige och regeringen vägrar ge mer pengar, läs här. Nu tror ju inte jag heller att mer pengar löser alla problem och det finns säkert en hel det att göra i organisationerna. Det är en jävla massa revirpinkande inom läkarkåren och det är en kår som verkligen ser till sina egna intressen. Allt för många läkare blir chefer för att de är just läkare och inget annat. Skulle någon med annat yrke bli chef över läkare så motarbetas de, den uppfattningen har jag fått i alla fall. sedan kan jag väl tycka att om regeringen inte tycker att det behövs mer pengar för att lösa vårdkrisen och man lokalt inte klarar av att göra en bra omorganisation så kanske regeringen får tänka på att agera. Tyvärr har ministrarna en tendens att hävda att de inte får engagera sig eftersom det skulle innebära ministerstyre, men det gäller förstås bara när det är besvärliga ärenden. Annars är man ganska snabba på att visa handlingskraft.

Rubriken syftar till att i ovanstående artikel så berättar man om en 90-årig kvinna som har ett förråd som sjukrum. Är det vettigt? Är det vad som kallas för god vård. Jag tycker det är för jävligt och hoppas att jag själv har förmågan att göra något åt det när det blir aktyuellt. Förr fanns ju ättestupan där man gjorde sig av med gamla och orkeslösa, nu vill man inför aktiv dödshjälp. Inte har vi kommit långt i vår sociala utveckling.
Lev väl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0